Het online shoppen van de leukste en vaak goedkoopste items, is tegenwoordig een heuse sport. Het is leuk om online te winkelen. Maar er zijn ook een aantal punten om serieus bij stil te staan. Opgelicht worden is het laatste wat je wil. Daarom dit artikel om je te helpen, om online oplichting te voorkomen.
Over het algemeen zijn de aspecten gemak en service erg belangrijk. Je kunt vanaf de bank relaxt met een kop koffie winkelen. Uit onderzoek blijkt tevens dat lagere prijzen niet de meest belangrijke reden is om online te shoppen. Het blijkt zelfs zo te zijn, dat hoe meer iemand koopt, hoe minder de prijs van belang is. Voor webwinkeliers is dit een belangrijk gegeven. Adverteren met lage prijzen is dus minder belangrijk dan gedacht. De nadruk leggen op de geleverde service en het aankoopgemak blijken veel waardevoller.
Een klant wenst dus services en aankoopgemak. Toch staat betrouwbaarheid vrijwel altijd voorop. Uiteindelijk wil je wel waar hebben voor je geld. Onderstaande tips zijn de meest belangrijke punten die je helpen om een goede online aankoop te doen. En daarbij het risico op oplichting zoveel mogelijk te beperken.
Neem de tijd en lees reviews
Wanneer je iets wilt kopen, is het goed om zeker te weten dat de online winkel betrouwbaar is. Via Google kun je tegenwoordig makkelijk reviews lezen. Er bestaan ook speciale websites die klachten verzamelen. Ga er vanuit dat elke website wel een aantal negatieve beoordelingen heeft. Het is immers een individuele kwestie. Toch kun je aan de hoeveelheid beoordelingen en het gemiddelde hiervan, duidelijk zien of de winkel betrouwbaar is of niet.
Wanneer je vaak dezelfde klachten leest bij de reviews, dan kan het inderdaad zo zijn dat de winkel niet biedt wat het wel belooft. In dat geval is het beter om een andere online winkel te zoeken.
Controleer het keurmerk
De welbekende keurmerken `Thuiswinkel Waarborg` of het keurmerk `Webshop Keurmerk`, zijn een garantie voor een veilige aankoop. Deze keurmerken staan immers borg en storten tevens je geld terug wanneer een artikel retour gestuurd wordt. Echter, deze keurmerken zijn alleen binnen Nederland geldig. Voor aankopen in buitenlandse webwinkels, wel binnen Europa, dan is er bij problemen een ander hulporgaan. Namelijk het Europees Consumenten Centrum. Dit is een organisatie die op vrijwillige basis juridische hulp biedt aan gedupeerden.
Betaal met PayPal of CreditCard
Met name buitenlandse webwinkels werken met een betalingssysteem via CreditCard. Het voordeel hiervan is, dat je product verzekerd is bij aankoop. Dus wanneer je product achteraf toch niet geleverd wordt, dan krijg je via je CreditCard altijd je geld terug. Nu is het zo dat niet iedereen over een Credit Card beschikt. Als goed alternatief kun je gratis een PayPal rekening openen. Ook bij betaling via PayPal ben je verzekerd voor gedane aankopen. Dat werkt ook zo met achteraf betalen (lees het nieuwsartikel).
Check of de URL beveiligd is of niet
Zodra je klaar bent met winkelen en je wilt gaan afrekenen, is een veilige verbinding erg belangrijk. Kijk daarom altijd of de website begint met https. Als controle zie je ook een slotje in beeld aan de linkerkant. Wanneer dit zo is, dan weet je dat niemand ongevraagd kan meekijken, wanneer jij je betaling doet. Let wel op, https is geen garantie dat de website zelf betrouwbaar is. Maar het is wel een goede indicatie.
Verdachte webadressen controle
Oplichters gebruiken meestal namen van bekende merken in hun webadres. Deze wordt dan gevolgd door een extra toevoeging. Zoals –deals, -korting of –sale. Wanneer je dit tegenkomt, dan is het redelijk verdacht. Via google kun je opzoeken of het daadwerkelijk een originele webwinkel betreft met een kortingsactie waarop je je kunt abonneren. Dat abonneren verloopt dan altijd via de originele website, zonder toevoeging.
Aankopen via marktplaats en E-bay
Het is vaak zeer voordelig om een aankoop te doen via Ebay of de Nederlandse Marktplaats. Deze websites zijn gebouwd op een wederzijds vertrouwen tussen klant een verkoper. Met name wanneer een artikel verstuurd dient te worden, is het maken van goede afspraken een must. Probeer ook hier reviews te lezen over de verkoper. En let op de vraagprijs. Wanneer deze echt te mooi is om waar te zijn, bedenk je dan twee keer. Want de kans is groot dat je te maken hebt met een oplichter.
Wees zuinig met het doorgeven van gegevens
Goede webshops zijn makkelijk bereikbaar en zijn open over hun contactgegevens. Wil je een product kopen op een webshop die niet duidelijk aangeeft waar deze gevestigd is, waarbij je alleen een contactformulier kunt invullen en verder niemand kunt bereiken? Wees dan extra op je hoede. Verstrek zo min mogelijk persoonlijke gegevens, wanneer je toch over wilt gaan tot aankoop.
Wat zegt je gevoel?
Wanneer je uitkomt op een website, dan kan het zijn dat je onbewust al een vreemd gevoel hebt. Niet dat je dit meteen in woorden kunt uitleggen, maar het voelt niet helemaal oké. Dan is er maar één regel die geldt: Als het niet goed voelt, doe het dan niet! Een betaling is zo gebeurd, maar je geld terugkrijgen is een ander verhaal.
Schrijf zelf ook reviews
Zoals je hebt kunnen lezen is het raadplegen van reviews erg belangrijk. Maar een lijst met betrouwbare reviews ontstaat niet vanzelf. Ook jij kunt daar weer aan bijdragen, om een hulp te zijn voor anderen. Neem dus zo af en toe ook eens de tijd om na een aankoop, jouw ervaringen op te schrijven. Alleen op die manier wordt de verkoper voorzien van feedback. Waarbij andere potentiele klanten een bron hebben om te raadplegen, wanneer er toch twijfels in het spel zijn.
Veilig online shoppen, blijkt dus helemaal niet zo makkelijk te zijn. Je weet immers nooit zeker of een webshop, en met name een buitenlandse, echt betrouwbaar is. Dit geldt ook bij tweedehands aankopen via particulieren. Wees alert en houd je aan bovenstaande tips. Een online aankoop zal dan veel minder snel verkeerd aflopen en kun je naar tevredenheid genieten van je aankoop.